Lär dig själv Anmälan Sagt om kurserna Sagt om Monica 21 boktips Kontakta oss Anlita en professionell copywriter

Läsvärt för dig som skriver


Här är en lista
med exempel på publikationer om reklam, copywriting och webbkommunikation som du kan ha nytta av. Referat och utdrag ur böckerna används i den populära distanskursen Professionell copywriter med Monica Rogstadius
.


55 idéer  

Hur blåser man liv i en webbplats och får den omtalad, respekterad och – välbesökt? Jack Hansen tipsar om vad du kan göra – med små medel och stor finurlighet. Perfekt introduktion för dig som arbetar med professionell webbkommunikation.

55 idéer för att snabbt öka trafiken till din sajt | Jack Hansen
Beställ direkt från
Jack Hansens bokhandel

 
  Fyra namnkunniga reklamare delar öppenhjärtigt med sig av sina erfarenheter och ger sin personliga syn på att vara copywriter. Boken är en efterlängtad och värdig uppföljare till klassikern Ord till salu från 1978. Full av bevis på att det fortfarande finns både sådana som skriver och sådana som läser reklamtext.

Nya Ord Till Salu | Johan Holmström, Carl Lewenhaupt, Johan Olivero och Anna Qvennerstedt. ISBN 978-91-47-08904-8
Beställ boken via Adlibris.com
 
  En insiktsfull insider-bok om banbrytande kampanjer för RFSU, Vingresor, Emmaboda, 6-8 skivor bröd, Absolut, IKEA, SAS, Yoghurt, Keso, Lätta, Sveriges Bönder, Gevalia, Diesel, Lotto-Åke, Ipren, ICA m fl. Här finns det mesta av det bästa.

Reklam. Den goda kraften | Lars A Boisen
Sök och beställ via Bokus.

Ona Fyr   Ingebrigt Steen Jensen har – med rätta – utsetts till århundradets reklamman i Norge och driver kommunikationsbyrån Dinamo. Hans bok är full av enkla och handfasta råd om vad som ska till för att skapa motivation, kraft och kultur i ditt företag. Missa inte förordet av reklamlegenden och själsfränden Leon Nordin.

Ona Fyr – För dig som vill lyckas tillsammans med andra | Ingebrigt Steen Jensen
ISBN 9189388143
Beställ boken direkt från förlaget Bookhouse Publishing.

Retorik för lärare  

Vi talar automatiskt annorlunda i en anställningsintervju än med ett barn. Men hur är det i andra sammanhang? Det här är en välskriven liten bok som på ett konstruktivt sätt lär oss att reflektera över valet av språk som påverkande faktor. Skriven för lärarstuderande, men borde vara obligatorisk läsning även för alla som skriver reklam och webbtexter. Författaren är professor i retorik vid Lunds universitet och har också skrivit boken Att övertyga mellan raderna.

Retorik för lärare. Konsten att välja språk konstruktivt | Anders Sigrell
ISBN 978-91-86093-03-7
Beställ boken direkt från Retorikförlaget.


Nya Ord till salu
  Copywritern Larz G Lundgren var med under den kreativa revolutionen på 1960-talet. Han berättar bitskt och underhållande om hur det kan gå till bakom kulisserna. Boken är också en krigsförklaring mot den mediokra reklam som görs idag.

Var snäll och... Köp! | Lars G Lundgren
Du kan köpa boken direkt från Artograf förlag. Mejla till ingvar@grafo.nu
 
Populär Kommunikation   Tidskriften Populär Kommunikation vänder sig till dig som arbetar med ord, bild och layout i tryck och på internet. Tar upp allt från språk och stil till program- och datoranvändning i instruktiva hur-man-gör-artiklar. 6 nummer per år.

Populär kommunikation | Redaktör Björn Karlsson
Beställ prenumeration på Populär kommunikation.
 
  En nyttig och rolig bok med 19 snabblektioner i reklam och marknadsföring.
Tar upp grunderna i corporate advertising, strategi, segmentering, positionering, utformning, kampanjplanering och mediaval med en rad konkreta exempel.

Första Boken | Sten Jansson
ISBN 9179705286
Köp boken direkt från författaren. Mejla till sten.jansson@marknadsakuten.com
 
  Om världens vassaste printreklam och hur den kommit till på Abbott Mead Vickers, Bartle Bogle Hegarty, Fallon McElligott, Goodby Silverstein och andra byråer i USA, England, Asien och Australien.

Cutting Edge Advertising | Jim Aitchison
ISBN 013012897X

Sök och beställ via Bokus.
 
  Älskad och hatad för sina "regler", men fortfarande lika giltig.

Ogilvy on Advertising | David Ogilvy
ISBN 039472903X

Du kan köpa denna klassiker via Bokus. Vi rekommenderar också nyutgåvan av "En reklammans bekännelser" från Ekerlids förlag.
 
 

Glöm förnuftet. Blunda, känn och skratta. Så lyder programförklaringen i denna bok som både hyllar kreativiteten och visar hur lönsamt det är att investera i den. Med sina "33 tändstift för tanken" bjuder Per på en lustfull och pedagogisk guidning i konsten att generera idéer. Han ger också en rad exempel som visar att intelligens, generositet och humor i reklamen vinner över slagord, färgsplashar och stora utropstecken.

Fuck Logic | Per Robert Öhlin
Köp från förlaget
Modernista. Kolla även Pers blogg www.minegoestoeleven.com

 
  Copywritern Luke Sullivan från Fallon McElligot vet hur slipstenen ska dras och skriver roligt och insiktsfullt om att säga rätt saker på rätt sätt. Full av underbara war stories om hur en lång rad banbrytande kampanjer kommit till.

Hey Whipple, Squeeze This | Luke Sullivan
ISBN 0471244031

Du kan köpa boken via AdLibris.
 
  Lars Falk är journalisten som blev en av Sveriges mest framgångsrika copywriters.En av hemligheterna är att han alltid riktar sina texter till "en intelligent omdömesgill, känslosam person rik på erfarenheter, kunskaper och upplever - som har fullt upp med annat". Läs och lär!

Skrivbok | Lars Falk
Du kan köpa boken direkt från bokförlaget Atlantis.
 
  "We try harder" blev ett begrepp och en milstolpe i reklamhistorien. Här får du ta del av hela berättelsen om den kampanj som pågick mellan 1963 och 1967. De medverkande intervjuas och alla de 51 berömda annonserna finns med. Fullt läsbara. Och synnerligen läsvärda.

Avis: We try harder | Henri Holmgren & Peer Eriksson
Du kan söka boken på Booksonline.
 
  Med sina fyrtio år i reklambranschen har Jan Cederquist för alltid befäst sin ställning som en av de stora. Här berättar han om många av de kompanjoner och kollegor från Arbmans och Hall & Cederquist som fortfarande tillhör eliten i svensk reklam.

Reklown | Jan Cederquist
Jack Hansens bokhandel kan ha några ex kvar i lager.
Mejla till jack
.hansen@copywriter.se
 
  Sören Blanking, den svenska reklamprosans mästare, har skrivit en inspirerande berättelse om sitt långa liv i reklamens tjänst.

Guldägg & Beska droppar | Sören Blanking
Jack Hansens bokhandel kan ha några ex kvar i lager.
Mejla till jack
.hansen@copywriter.se
 
  En personlig bok om den egensinnige reklammannen Joakim Jonason – fylld av kloka uttalanden och reflexioner. Läs och lär hur kampanjen ”For Succesful Living” gjorde Diesel till världens snabbast växande konfektionsföretag.

Tänk tvärtom! | Erik Haglöf
ISBN 91-89617-62-2
Du kan köpa boken direkt från Ekerlids förlag.
 
  En bok för dig som vill veta mer om tänkandet och människorna bakom den reklam som retat, roat och informerat oss under årens lopp.

50 år med svensk reklam | Hans Wigstrand
Du kan köpa boken direkt från Ekerlids förlag.
 
Konsten att skriva  

En högst användbar sammanställning av "hemligheterna" bakom bra reklamtexter i annonser, broschyrer, webbsidor, e-postutskick, säljbrev, namnval, pressmeddelanden och radioreklam. Perfekt som introduktion för dig som är skrivglad och funderar på att bli copywriter. Och en nyttig repetition för dig som varit med några år.

Konsten att skriva så att dina kunder vill köpa | Jack Hansen
Beställ boken direkt från Jack Hansens bokhandel.

 
  Handfast om allt från god och dålig svenska, grammatik, kommatering, stor och liten bokstav och andra ordningssaker till hur man kommer igång med att skriva och hur man berättar en historia.

Handbok i svenska | Gösta Åberg
ISBN 914620092

Du kan köpa boken direkt från Wahlström & Widstrand.


och sist men inte minst två klassiker:


Copywriters Handbook  

Copywritern Robert W. Bly (ej att förväxla med poeten Robert Bly som översatt Tomas Tranströmers poesi till engelska) ger en grundlig och grundläggande introduktion till writing to sell inom framför allt business-to-business-reklam.
Finns även i en version som The Online Copywriter´s Handbook.

The Copywriter´s Handbook | Robert W. Bly
ISBN 0805011943
Du kan köpa boken via Bokus eller AdLibris.

 
John Caples   Den legendariske copywritern John Caples på BBDO började med postorder-reklam och vet vad som fungerar och vad som inte fungerar.

Tested Advertising Methods | John Caples
ISBN 013244609

Du kan köpa denna klassiker via Bokus eller AdLibris.
 








Alster Marknad och Reklam     Grevgatan 43     114 53 Stockholm
070-413 98 14     monica@alster.nu